Pluk de dag.

on woensdag 10 februari 2016




Pluk de dag. Dat stond op het theezakje.

En wat viel er vandaag weer te plukken allemaal?

Nou, ten eerste, die pot thee die dronk ik vanmorgen gezellig met Anouck, een collegaatje uit de sport. Zij is tegenwoordig buurt-sportcoördinator. Dat wil zeggen, dat ze probeert om mensen in beweging te krijgen, die dat eigenlijk veel te weinig doen. Ouderen, allochtonen, mensen die een blessure of beperking of ziekte hebben. Mensen die eenzaam zijn. Ze is ingehuurd door de gemeente om die mensen te laten bewegen. Sociaal bezig zijn en tegelijk bewegen. Wat goed van de gemeente Hilversum om daar in te investeren!

Nou, Anouck maakt daar dus een programma voor. En nu vroeg ze mij of ik een Nordic Walk clinic wil geven. Leuk, dat wil ik wel. Het zijn maar zes lessen. Bewegen, en gezellig kletsen!  :D

Verder ... heb ik de omschrijvingen van de tasjes weer in de groene balk geplaatst. Op verzoek. Dus je kunt weer tasjes naaien! En afgelopen weekend hadden we weer een nieuw experiment. Ook met tasjes.





Eline zit in zo'n studenten-kandidaats ding .... ergens voor ... ik mag daar natuurlijk niks over zeggen. Diep geheim allemaal. Maar goed ze moet een maand lang allerlei dingen doen, onder anderen een paar kleine voorwerpen bij zich houden.

Dus .... vroeg ze of ik een klein buideltasje kon maken. Nou ja ... eigenlijk niet één maar vier.





We hebben samen een model bedacht. Ja, een lang hengsel dus, dat is logisch, dat gaat over één schouder en dan met het tasje op de heup. Maar het tasje zelf, hoe maak je dat? Ik had nog een lapje zwarte jeansstof (het moest per se zwart) en we zijn gaan knippen en vouwen.

Jammer genoeg heb ik geen duidelijke foto's van het proces maar het begon met een rechthoekje van zo 20 bij 35 cm, wat je zigzagt rondom.

Dan vouw je een deel dubbel, zodat je wel een flap overhoudt. Dat dubbele deel vastzetten langs de zijdes, bodempje erin door een driehoekje van beide hoekpunten vast te naaien. Pffff nou ja kijk maar even. Een ervaren naaister kan er wel mee uit de voeten denk ik.







Zet er een knoop op en naai een lusje aan de klep. Dan kan hij ook nog dicht. En het hengsel heb ik vastgenaaid aan de buitenkant. Het hoefde niet mooi te zijn maar functioneel.

Grappig .... door dat tasjes naaien van de laatste maanden, en die ervaren naaisters die hier steeds aan tafel komen helpen, leer je zomaar een nieuw vak! En daardoor kon ik nu die buideltasjes maken. Een half jaar geleden was me dat echt niet gelukt. Dus bedankt Betty en Linda en Marjan en Gemma voor jullie lessen!







En buiten komen de knoppen uit. Wat is alles vroeg ...





Hallo tuinbonen. Fijn om jullie te zien want ik dacht echt dat jullie bevroren waren.

En de sla komt ook op. Dat wordt verspenen volgende week. Altijd weer zo mooi die kleine dappere dodo's. En over 2 maanden zijn dat dikke kroppen! Onvoorstelbaar!







Zelfs de koriander laat zich zien. Dat is ook heel vroeg.

Omdat het vandaag een rommelige dag was, gewoon maar even bij de kleine 'buurt' ah boodschapjes gehaald. Niks biologisch bij de verswaren helaas ... nou ja dan maar een keer niet.

Bij de supermarkten kun je trouwens gewoon je spullen los meenemen. Daar doen ze nooit moeilijk over bij de kassa. In een zelf meegenomen zakje (wel open) of los in de mand.






Kijk, geen plastic! En bij de kassa wegen ze alles netjes voor je af.

Nou ja één meneer deed er wel moeilijk over. Hij stond achter mij in de rij en vond het vies. Hoezo vies? Nou, zei de meneer, daar zitten de kassières dan met hun handen aan. Misschien hebben ze net in hun neus gepeuterd!

Ja daar denk ik nou weer niet aan. Aan neuspeuter. Haha ... hoe komt zo'n man erbij?

Ik wilde weer een peulenrecept delen vandaag ... maar de droogbonen zijn hier bijna op. Dus heb ik snijboontjes genomen, uit de weckpotten. Dat zijn ook peulen!





Zie je hoe mooi de knoflook al uitloopt? Die weet ook wel dat het voorjaar er aan komt, ook al zit hij diep in een donkere pot.

Maar hij ging in de soep. We hadden vandaag ...

.... romige snijbonensoep met zalmsnippers en prei ... 

Dat klinkt wel he? Kan zó in de Allerhande! En het was gewoon weer zo'n recept van, gebruiken wat je hebt. Twee potten snijbonen (of gewoon gekochte potten sperziebonen), 1 dikke prei, 2 uien en 3 knoflooktenen, room, zalmsnippers, kerrie en bouillonpoeder.





Fruit de ui en knoflook in olie, bak de kerrie even mee, en voeg er dan de potten bonen (met vocht) aan toe, en de bouillon, en een halve liter water. Laten garen en pureren. Half bakje room erbij, en de prei, in hele fijne ringetjes gesneden. Oh wat ruikt zo'n gesnipperde verse prei lekker!

Nu nog 10 minuutjes laten garen, op het bord scheppen en dan per bord een ruime eetlepel zalmsnippers erover. Of twee.

Enjoy!






Oja en de prei wel wassen he? Denk aan de neuspeuter!! :D


0 reacties: