Een Domper op Donderdag.

on donderdag 8 februari 2018



Tja .... dat was een tegenvaller. 

Vanmorgen tijdens de wandeling verloor ik mijn huissleutel. Het was een losse sleutel, los in de jaszak gestopt, waar ook de honderiem in zat. Ja dan kan zoiets gebeuren. Ergens onderweg is die eruit gevallen, en spoorloos.

Wat een gedoe was dat. Eerst een uur zoeken. Niks sleutel. Dan bellen naar zo´n sleutelservice. ´Het het duurt ongeveer een half uur,´ zeiden ze.

Dat werd anderhalf uur. En wat doe je dan? Als je je huis niet in kan?




Ik heb eerst maar een tijdje zitten kijken naar de trekker die elk half uur een vracht maaisel kwam storten. Maar na een tijdje heb je dat ook wel weer gezien.

Wachten. Wachten.

Is er geen leuk klein klusje te doen? Oja, de koriander, die ligt nog in een kist in de container. Daar moet het zaad nog vanaf gepulkt.

 




De kippen vonden het erg interessant. Ze vielen met de hele club aan op de resten. Kunnen kippen eigenlijk tam gemaakt worden? Het lijkt me erg leuk, zo'n Gipje als huiskip.

Toen, hehe, daar was de monteur.

'Heeft u een identificatie?' vroeg hij als eerste. Ja logisch, als je een slot gaat openbreken wil je gedekt zijn.

'Ja hoor,' zei ik. 'Kijk, daar binnen, in mijn tas.'

Okee. Eerst dus maar die deur openkrijgen. En dat duurde lang! Want wij hebben superveilige sloten, die krijg je niet zomaar open. En er brak ook nog een heel duur freesje af ... oeps. En de kat was binnen en stond te roepen dat ze eruit wou.

Ik kreeg ook nog tips. Dat je al je sloten 2x per jaar moet inspuiten. En NIET met WD 40, want dat geeft uiteindelijk allemaal vuil in de sloten. Maar met dit spulletje.





Nou dankuwel meneer, dat weten we dan ook weer.

Zo zonde, ons mooie nieuwe slot kapot. Er moest dus een nieuwe in.

Ik schrok me kapot van de rekening. Ohoh wat een straf voor het nonchalant zijn met een sleutel in een jaszak. Dat gebeurt me nooit meer!




Maar goed. Het is achter de rug. Eind goed al goed.

Nu die koriander verder afmaken. Ik laat het maar even zien want soms is het best lastig om zaden te schonen. Er zitten dan allemaal dingetjes in. Sommige dingetjes zijn groter dan je zaadjes, en sommigen kleiner. Hoe krijg je dat er tussenuit?

Bij mij werkt de vergiet-en-zeef-methode meestal goed.





Ik neem een vergiet met gaatjes die groter zijn dan de zaden. En twee zeven met gaatjes die kleiner zijn.

Eerst gooi je het zaad met alle rommel in het vergiet. Schudden. Het zaad en het kleine kaf valt erdoor. De grotere takjes enzo blijven erin liggen.






Je hebt nu zaad met alleen nog maar kleine dingetjes.

Dan gooi je het in de zeef. Weer schudden. Het zand, en veel kaf, valt eruit.





En dan ga je met de zeef in de wind staan en gooit het een paar keer van de ene zeef in de andere. Het kaf waait weg en de zaden vallen omlaag.

Let erop, hoe lichter het zaad is, hoe dichter je de zeven bij elkaar houdt. Als je graan zeeft kun je er wel een meter tussen houden. Graan is zwaar. Bij koriander hou je ze vlak boven elkaar.

En dan heb je schoon zaad! Klaar voor de keuken!






En ook om weer mee te zaaien natuurlijk.

Maar koriander zaait zichzelf ook uit. En je zal zien, waar we gezeefd hebben, daar komt straks een koriander oerwoudje!




10 reacties:

Willem zei

Een sleutelservice? Als het er eentje is uit de goudengids of een vergelijkbaar iets, betaal je vaak tweemaal de hoofdprijs. Het is eerder regel dan uitzondering dat ze misbruik maken van de situatie en de onbekendheid in het metier van hun slachtoffer. Ik hoop voor jou dat je een uitzondering getroffen hebt. Met de prijzen die mij bekend zijn vervang je een voordeurslot, afhankelijk van de uitvoering, voor een prijs tussen €150 en €200.
En wat de slotspray aangaat; bij een garage hebben ze hetzelfde spul te koop, maar dan in een handzaam flaconnetje dat past in een damestasje. Wat je bij dat soort spul nooit moet doen is de prijs per liter berekenen. Erg slecht voor je gezondheid.

Monique zei

Wat hierboven staat was eens een hele reportage op bij kassa! Misschien een ideetje om een sleutel bij een betrouwbare buur neer te leggen? Hebben wij ook gedaan nadat ik de sleutel eens vergeten was...

Marie zei

Wat een pech!Ik kian me voorstellen dat je baalde. Maar een goede les! Tipje:sleutel aan een keykoord aan de lus van je broekzak en misschien een sleutel bij de buren....

Anoniem zei

Ik draag altijd meestal lange broeken als ik ga wandelen ed. en stop de sleutel diep in een broekzak. Kan me indenken dat je baalt, zoiets is altijd zuur geld maar ik relativeer zelf dan altijd maar weer, als iets dergelijks bij ons gebeurt, dat je veel ergere dingen kunnen overkomen. Dit kost je alleen maar geld, even balen, afsluiten en doorgaan. Maar inderdaad nooit iemand bellen van internet maar een betrouwbare firma uit de eigen buurt. Hetzelfde geldt voor loodgieters, was ook een tijdje terug op televisie.

Anoniem zei

Je kunt vast wel een “ geheim” plekje in een van de schuren vinden om daar je reserve sleutel te verstoppen.��

Clarien zei

Ja een reserve sleutel 'ergens' verstopt, en een sleutel bij de buren. Dat ga ik als eerste doen vandaag! Dat was er domweg nog niet van gekomen. Eerst maar even kopietjes maken.

Willem de prijzen waren, 35 voorrijkosten, 150 werktarief (inclusief het dure freesje, dat ik gelukkig niet extra hoefde te betalen) en toen helaas nog 130 euro voor het nieuwe slot. Dat is een speciale, en duurder dan de gewone. Die gewone kun je bij de Gamma kopen en zijn rond de 80 euro.

Duur grapje dus. Alles exclusief. Maar ik had niet het gevoel dat ik belazerd werd. Alles werd vooraf overlegd etc.

Anoniem zei

Wij wilden alles hier ook goed beveiligen en hadden speciale heel dure cilinders en bijpassende sleutels gekocht met certificaat, op aanraden van de winkel. Toen later hier in de buurt werd ingebroken ging ik kijken naar de tips van de politie tegen inbraak en bleek wat wij hadden niet bestand tegen het zogenaamde kern trekken, dan trekt men de cilinder eruit en kan men zo naar binnen. Konden weer alles vervangen, was ook een dure grap. Als ik het bedrag zie, denk ik ook dat het een normale prijs was. Vaak rekent men aan voorrijkosten nog veel meer.

Wieneke zei

Dure les, maar dat zijn de beste lessen. Is het een idee om ergens in een of andere schuur die open is een sleutel te verbergen. Niet in de bloempot en niet onder een mat natuurlijk :-) Eentje bij buren parkeren? Ik heb bij twee buren sleutels liggen en die van hun huizen liggen bij mij. Als wij weg zijn, pech hebben of zo en de hond is alleen thuis .... kan er altijd iemand in huis komen. Allemaal dingen die ik met harde lessen heb geleerd.

Helena zei

Een echte domper! Balen. Bij mij brak ooit een sleutel af van de buitendeur. Uiteindelijk een klein ruitje ingetikt zodat een raam open kon. In totaal ook een duur grapje.lang leve het geldpotje onvoorzien 😉.

Willem zei

Clarien, in je opsomming van kosten geef je precies aan wat mij bij dit soort cowboys zo mateloos stoort. En voorrijkosten rekenen en reiskosten rekenen, tenminste afgaand op het werkloon; €150. Een zichzelf respecterend slotenmaker werkt hier 3 uur voor en als ze werkelijk 3 uur nodig gehad hebben om een cilinder te vervangen dan mag je twijfelen aan hun vakmanschap. En wat dat 'dure' freesje betref; de prijs van gebruikelijk handgereedschap is altijd verdisconteerd in het uurtarief. Het is voor mij dubbel twijfelachtig dat ze er nog bij zeiden dat je het niet hoefde te betalen.
Ik geef het eerlijk toe en haat het ook om te zeggen, maar mijn kijk op de randverschijnselen van de bouw, waaronder ik dit reken, is er niet positiever op geworden in de tijd dat ik (een groot deel van mijn werkzame leven) met aannemers heb gewerkt en mijn gehele werkzame leven bij de bouw betrokken ben geweest.
Wat mij ook nogal verbaast is waarom het voordeurslot vervangen is. Ik ben weliswaar onbekend met de situatie ter plekke, maar waarom niet een achterdeurslot vervangen; die zijn als regel een stuk goedkoper en omdat uit niks bleek dat het om gecertificeerde cilinders ging. Als dat wel het geval was dan kon er zo een sleutel bijgemaakt worden, want dan heb je niet meer dan de machtiging de code nodig. Dat is ook in een paar uur gepiept.
Bedenk verder dat de marges op sloten niet echt klein te noemen zijn.